Zpět na předchozí stránku

Centrum Cooltour spolu s Janáčkovou konzervatoří v Ostravě již tradičně pořádá komponovaný večer Etudy těla, během kterého se představují studenti současného tance. Druhá část večera je pak věnována hostu, kterým je většinou již etablovaná taneční company. Vzniká tak celek, který zprostředkovává možnost nahlédnutí, jak do přítomnosti taneční scény v Česku, tak do její budoucnosti. Ovšem jak tomu bývá u každé školy i na konzervatoři studenti dospívají, jak fyzicky, tak profesně. A právě tímto budou tyto Etudy výjimečné, protože o druhou polovinu večera se postará oceňovaný choreograf, úspěšný interpret, hipster ze Staré Arény a stále ještě student Janáčkovy konzervatoře Eduard Adam Orszulik se svou choreografií, a zároveň absolventským číslem, "7z11". Etudy těla budou tentokrát o střetu budoucnosti s přítomností, střetu snů s realitou a hlavně krásnou podívanou pro všechny fanoušky tance jako takového. Speciálně pro Etudy těla, Cooltour a Vás krátký rozhovor s Eduardem Adamem Orszulikem:

Adame, co pro tebe, jako studenta, choreografie znamená?

Choreografie je v podstatě mým jediným zájmem. Je to věc, které se hodlám věnovat, živit se jí. Choreografie je pro mně vlastně můj život v pohybu. Používám a čerpám ze svých pocitů a zážitků. Má práce se tak stává mým životem.

"7z11" je hlavně absolventské představení. To znamená, že se zde musí předvést všech sedm tvých spolužáků, ideálně každý sólově. Byla práce s podobnými požadavky obtížná?

Víte, dostat nabídku na vytvoření absolventského představení je věc, která se neodmítá, zvlášť pokud stále ještě studujete. Ke všemu jsem v podstatě se všemi až na Antonína Blahutu už spolupracoval na svých dřívějších dílech. Ostatní ví, co ode mně čekat a já vím co čekat od nich. I když to bývá občas na škodu. Například Markéta Stehlíková má problémová záda a já se jí na trénincích často snažím ulevovat. Taky chyby, které vídám už osm let, se těžko rozpoznávají. Ale celkově si na práci se spolužáky stěžovat nemůžu. Respektují mě jako choreografa a věří mým nápadům. A to je pro mě důležité.

Ve svých choreografiích často také tančíš. Co je pro tebe jako choreografa lepší? Být součástí díla fyzicky nebo pouze choreografovat?

Choreografovat je pro mně určitě mnohem lepší, ale na druhou stranu zbožňuji stát na jevišti, takže mi bývá líto, když ve svých choreografiích nevystupuji. Proto se do nich často dosadím. Být přímo v dění pro mě během nácviků bývá složité, ale samotné představení si vždy naplno užiji.

Co kostýmy a scénografie? Jaké mají místo ve tvých choreografiích?

Obojí s choreografií úzce souvisí. Například kostýmy jsou pro mně vždy velmi důležité. V "7z11" je to poprvé, co si kostýmy nenavrhuji sám. Spolupracuji se studentem Střední umělecké školy v Ostravě Rostislavem Bujnoškem a zatím jsem nesmírně spokojený. Při první schůzce jsem pouze řekl své nápady a ideje, a když jsem následně viděl samotné návrhy, byl jsem absolutně spokojený. Bylo zajímavé vidět své nápady přetvořené na papíře.

Co se scénografie týče, rád využívám dispozic samotného prostoru, ve kterém se nacházím, nechávám se jím inspirovat a využívám ho do extrémů. Každý prostor je jiný a dodává choreografii vždy něco nového. Stejně jako u performerů chci, aby vždy tančili, tak jak se cítí v danou chvíli, tak chci, aby prostor vypadal vždy trochu jinak. Snažím se, aby každé uvedení jakékoliv mé choreografie bylo vždy něčím jiné, nové a právě scéna mi toho pomáhá dosáhnout.

Slyšel jsem, že jsi byl přijat na studium choreografie na Hudební akademii múzických umění. Jak se na studium v Praze těšíš?

Jsem neuvěřitelně šťastný. Je to opravdu super. Hrozně se těším na to, že se budu věnovat tomu, co mě baví a stále se dostávat blíž ke svým snům. Jak jsem říkal, do choreografií vkládám svůj život, protože choreografie je mým životem.

 

autor: Jakub Sotorník

podívejte se taky na videopozvánku, kterou studenti Janáčkovy konzervatoře v produkci kulturního centra Cooltour natočili:

 

 

cooltour        mk         moap


Další partneři