Zpět na předchozí stránku

V ostravském Cooltouru se 24. října 2015 odehrálo představení Golden Evil norské choreografky Karen Foss. Oxymóron v názvu této choreografie dává jenom tušit, co se bude na jevišti dít, divákova fantazie však může pracovat na plné obrátky, protože Karen Foss nabízí obrazy, které mohou pro každého představovat něco zcela jiného. Hlavním pojícím prvkem je zlato v mnoha podobách – zlaté paruky tanečníků, do zlata laděné kostýmy, zlatavý koberec. Pozlátko na povrchu a ladné pohyby, jakoby neustále plynoucí na vlně ambientní hudby prokládané náznaky barokních melodií, však skrývají temná témata. Právě ona uhlazenost, kterou tanečníci předvádějí v unisonech, sólech i pasážích založených na improvizaci, nutí obecenstvo k úvahám o nicotnosti bohatství, o skutečných hodnotách, o krutosti až zvrhlosti skryté za elegantní zevnějšek.

Karen Foss, mimo jiné bývalá umělecká šéfka proslulého norského souboru Carte Blanche, vybrala pro tento svůj projekt zkušené performery, se kterými, jak sama uvedla při následné debatě, rozvíjela jí dané elementy choreografie a pohybové úkoly a snažila se posunout hranice jejich možností. Tanečníci Suzie Davies, Isabel Bartnes Johansen, Martina Hajdyla Lacová a Dano Raček to tedy neměli jednoduché, při představení museli také mluvit, používat rekvizity, pracovat s limitujícím kostýmem a především s limity sami v sobě.

V Golden Evil nehledejte pompézně efektní scény, šokující finále ani dech beroucí zvraty. Připravte se na dobře promyšlený tok rafinovaných pohybů a gest, které spíše implicitně naznačují, nežli syrově popisují a tím vytvářejí efekt dokonalého světa zdvořilosti a krásy, světa, kterému diváci mohou, ale také nemusí uvěřit. Zlo schované pod povrchem totiž vykukuje nenápadně, skrývá je v jednom slovu, změně dynamiky, v pohledu. Ačkoli v určitých pasážích toto představení působí monotónním dojmem a repetice pohybů jsou snad až příliš dlouhé, vychází vše z konceptu choreografky a jejího záměru. Stačí se tedy jen zamyslet... můžeme vidět pozlacené zlo i v reálném životě – např. neposkvrněnou dokonalost zhýralých celebrit nebo hranou zdvořilost lhostejných lidí?

Psáno z představení konaného dne 24. 10. 2015 v Kulturním centru Cooltour, Ostrava.

Koncept, choreografie: Karen Foss
Tanec: Suzie Davies, Isabel Bartnes Johansen, Martina Hajdyla Lacová, Dano Raček