Zpět na předchozí stránku

V ostravském Cooltouru se 4. prosince odehrálo představení s poněkud záhadným názvem ANGEL-y. Komorní kus pro dvě interpretky se nechal inspirovat postavami andělů se vším, co se k nim váže, ať už se jedná o různá klišé, romantické představy, náboženské odkazy, konzumní andělské karikatury nebo skutečné symboly dobra.

Angel-y
Angel-y
  • Angel-y
  • Angel-y
  • Angel-y
  • Angel-y
  • Angel-y
  • Angel-y
  • Angel-y
  • Angel-y
  • Angel-y
  • Angel-y
  • Angel-y
  • Angel-y
  • Angel-y
  • Angel-y
  • Angel-y
  • Angel-y
  • Angel-y
  • Angel-y
  • Angel-y
  • Angel-y
  • Angel-y
  • Angel-y
  • Angel-y
  • Herečka, tanečnice a mimka Vanda Hybnerová spolu s tanečnicí a ředitelkou Studia Alta Lucií Kašiarovou oblékly andělská křídla, obuly obří boty a na obličej nanesly klaunské líčení a změnily se tak na dvě strážkyně nebeské brány, které potřebují zabít čas, než jí zase jednou někdo projde. A počínají si přitom docela neandělsky. Jejich postavy – roztomile naivní i temně sarkastické – zkoušejí všechno od dětských her a vzájemného pošťuchování, až po simulované sebevraždy, které nám mohou připomenout Čekání na Godota a ono slavné „A co kdybychom se oběsili".

Na samém začátku představení se nejdříve ozvalo hlasité pískání, potom se odkudsi zezadu sálu nemotorně vypotácela první Angel-a, postavička jako z Chaplinových grotesek, s rozcuchanými vlasy a v pomačkaném sáčku, na zádech velká černá křídla. Pískání vycházelo z gumového kuřátka, které Lucia Kašiarová používala jako jediný zvukový doprovod svého entrée. Když se probudila i druhá Angel-a, Vanda Hybnerová, mohl se začít dialog dvou charakterů, v němž měla střídavě navrch jedna nebo druhá andělská strážkyně. Hlavním dějištěm jejich malé „clownesky" byla nebeská brána – na jevišti ovšem prozaicky připodobněná k záchodovým dveřím (a nechyběla ani role toaletního papíru), se starými popelnicemi po obou stranách.

Angel-y
    Angel-y
  • Angel-y
  • Angel-y
  • Angel-y
  • Angel-y
  • Angel-y
  • Angel-y
  • Angel-y
  • Angel-y
  • Angel-y
  • Angel-y
  • Angel-y
  • Angel-y
  • Angel-y
  • Angel-y
  • Angel-y
  • Angel-y
  • Angel-y
  • Angel-y
  • Angel-y
  • Angel-y
  • Angel-y
  • Angel-y
  • Angel-y
  • Jakmile zazněla nasládlá melodie hitu jako z 90. let hlásající lásku a světový mír, začala Angel-ám služba u brány a ať byly v jakémkoli rozpoložení, musely předvést naučená gesta. Z toho vznikaly vtipné situace a absurdní momenty. Dále už se střídaly herecké miniaturky, třeba hádka o pírko ve stylu tanga na hudbu Gardelova Por una cabeza nebo parodie na Hell Angels, kdy se obě tanečnice vydaly na divokou jízdu na svých popelnicích. Celkově komický ráz celého představení občas přerušily až mrazivě syrové momenty, které divákům připomněly, že smrt, krutost a zloba jsou všudypřítomné. V závěru představení se obě andělské strážkyně zbavily svých křídel, která je tížila, a ukázaly lidem, co si o nich vlastně myslí.

Vanda Hybnerová i Lucia Kašiarová předvedly širokou škálu hereckých poloh, velmi dobře zvládnutou techniku pantomimy a pohybovou a taneční inteligenci, díky které mělo představení spád a podařilo se mu diváky vtáhnout. Některé pasáže však byly přece jenom až příliš předvídatelné a když se gagy poněkolikáté zopakovaly, ztratily původní sílu a originálnost. Výborně působilo použití nevšedních zvukových a vizuálních prostředků – pískací gumové kuřátko, LED světýlka, popelnice nebo obří větrák.

Představení Angel-y dýchaly tajuplnou a vzrušující atmosférou starých půd a zešeřelých kostelů, ve kterých barokní andělíčci možná z dlouhé chvíle hrají podobně poťouchlé hry. A možná taky. Co my víme?

autor: Tereza Cigánková

Psáno z reprízy 4.12.2014 v ostravském centru Cooltour.

Angel-y